Firmy
Proč a jakým způsobem obchody využívají dětí

Možná to bude znít zvláštně, ale je to tak. Nejlepšími zákazníky, které si supermarkety opravdu hýčkají, jsou děti. Ano, je sice pravda, že ony samy si toho moc nekoupí. Ale od toho tu mají rodiče. A obchody to moc dobře vědí a podle toho i jednají.

dítě spící s plyšákem

Jedním z hlavních úkolů obchodu je své zákazníky zaujmout, a v případě dětí to platí dvojnásob. Vědí to samozřejmě i firmy, které prodávané zboží vyrábí, a zařizuje se podle toho. Typickým příkladem jsou jasné, barevné, lesklé obaly, především u cukrovinek a vlastně u čehokoliv, co by dítě jen vzdáleně mohlo chtít. Ty upoutají pozornost malých zákazníků a je i tím větší pravděpodobnost, že skončí v nákupním vozíku.

 

Samozřejmě obchody na svém konci také konají svůj díl, v tomto případě umístění těch nejdražších produktů do úrovně očí dětských zákazníků. Zvýší se tím pravděpodobnost, že kupující (v tomto případě dítě) sáhne právě po nich.

nakupující rodina

Faktem také je, že děti ještě příliš nerozumí hodnotě peněz. Příliš nechápou, co znamená, že je něco drahé. Ale i přes tento fakt se jim daří své rodiče přesvědčit ke koupi jinak nepotřebného, předraženého zboží. Tady mohou sloužit za příklad třeba plyšová zvířátka, na která se sbírají body.

 

Ale to samozřejmě není vše. Myslíte si, že ty malé vozíky pro děti mají obchody jen proto, aby naše potomky potěšili a dodali jim pocit vlastní důležitosti? Ne tak docela. Je pravda, že dítě se cítí jako dospělý, pokud má svůj vlastní vozík. Jenže chce mít také pod kontrolou to, co do toho vozíku dá. Proto se tam častěji než jindy ocitnou například bonbóny.

 

Jaké je tedy řešení? Vůbec děti do obchodu nebrat? To je nesmysl. Koneckonců se právě tady můžou naučit poměrně dost lekcí, které budou v životě potřebovat. Naučí se, jak správně nakupovat, jaká jsou pravidla při placení i jak se při nákupu chovat. Je však třeba jim také vštípit, že nic není zadarmo a že peníze je třeba vydělat tvrdou prací a je nutné pečlivě uvážit, za co je utratím. A také to, že prioritu mají při nákupu nezbytnosti, jako je například jídlo.

 

Proto není třeba se děsit, jak s našimi potomky obchody manipulují, ale obrátit to proti nim. Využít jejich taktiky k tomu, abychom dětem vštípili cenné životní lekce. A věřte, že to za to stojí.

 

About the author

Related Post